maandag 30 januari 2012

Kleding verven


In de loop van de tijd heb ik al best veel wol en vilt geverfd, ook kaaslinnen... maar eigenlijk nog niet eerder kleding. Al een heel tijdje had ik een paar postorder miskoopjes liggen, wachten op een goed idee. Het linker t-shirt was bijna lichtgevend rood, het blouseje bijna fluoriserend groen, kijk maar (in het echt was het nog veel erger!):


Sommigen vonden dat rood me nog wel staan, maar ik voelde me er niet prettig in. Ik had ze al een keer in een badje thee gehad, dat deed wel wat, vooral met het polyester blouse, maar nog lang niet naar mijn zin.

Uiteindelijk heb ik een tinnetje dylon-verf bij de drogist gehaald, en een pannetje opgezet (in de schuur).


Het werkte heel makkelijk met deze verf. In het tinnetje zit genoeg voor 250 gram stof, wat mij niks zei, maar mijn shirt en blouse waren wat meer dan 300 gram. Ik heb een donkerbruine kleur gekozen, omdat dit zowel met het rood als met het groen een acceptabele kleur op zou leveren.

Het was vrijdag schitterend weer om het buiten te laten drogen:


Op de verpakking werd al gewaarschuwd dat polyester niet al te veel kleur op zou nemen. En inderdaad, het blouse werd niet erg donker. Maar het is nu een veel rustiger kleurtje, dus ik ben tevreden! Het rode shirt heeft nog wel rode stiksels, kennelijk met polyester garen genaaid.


Het blouse is niet helemaal regelmatig geverfd, ondanks dat ik de stof voortdurend heb bewogen in het pannetje. Ook zie je nog wat 'vlekken' van het eerder theeverfbadje, maar dat vind ik niet erg.


En vrijdag was het dan prachtig weer, vandaag is het op een heel andere manier prachtig:

1 opmerking:

  1. Zeer herkenbaar dat 'over-verven'! Het maakt inderdaad wel veel verschil van welk materiaal iets gemaakt is. En ook alle katoen is niet hetzelfde. Elke soort kan weer ander resultaat geven.
    Vind de kleuren nu ook mooier!

    Prachtig winters plaatje!

    Groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!