maandag 6 februari 2023

In het bos

 

Dit was een project waar ik in januari 2021 begon, een mysterie uitdaging met om een week of zo een nieuwe opdracht. In totaal werden dat 10 opdrachten. En dit was zover ik ermee kwam, de opdrachten werden lastiger en andere dingen vroegen de aandacht. En misschien associeerde ik het werkje ook wel met de pandemie en daar denken we maar liever niet meer aan... Ik schreef er over HIER en HIER


Vooral de laatste opdracht kostte de nodige hoofdbrekens. Een 'vätte'... wat is dat nou voor een ding... google leverde de meest vreemde reacties op. Tja, met volksverhalen laten wel vaker de ruimte voor fantasie, maar ja, wat maak ik er dan van... En m'n huidige landgenoten konden ook niet echt vertellen hoe ze er uit zien. Als een tomte misschien? 

Bovenstaand boek moest uitkomst bieden, Johan Egerkrans heeft alle wezens van het noorden verzameld in een boek met mooie tekeningen. Volgens hem zijn 'vättar' kleine wezens, niet groter dan een rat die doorgaans dicht in de buurt van mensen wonen, bijvoorbeeld onder de stal of onder een grote boom op het erf. Ze gaan hun eigen gangetje zolang je ze niet stoort, en laten zich meestal niet zien. Ze gaan vaak gekleed in onopvallende kleuren, zoals bruin en grijs en hebben vaak dierachtige trekjes. 

Met zijn tekeningen als inspiratie maakte ik een eigen schets...


En gebruikte die als patroontje. Het lijfje werd van vilt, met een laagje extra voor het gezichtje en stofjes voor de kleertjes. Het was een heel gepriegel dit, en kostte nog steeds de nodige hoofdbrekens, maar ik vond het wel super leuk om te doen!


De enige opdracht die ik nog moet verwerken is iets eetbaars. Verder zitten alle 10 de opdrachten erin.


Intussen ben ik ook al weer een beetje verder dan op deze laatste overzichtsfoto. En hij blijft nu op m'n 'werkplek' liggen tot het klaar is, heb ik besloten.

4 opmerkingen:

  1. Wat knap! Je hebt alles schitterend vorm gegeven en voor ons is er daardoor heel veel te zien 👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo knap gedaan! Het wordt een heel mooi doek waar veel op te zien is. Ik vind jouw vätte een heel bijzonder wezen, goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het hèèl mooi! Soms is een pauze nodig en bijt je je daarna weer door de opdrachten heen.
    Je schildert met materialen, wow...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, zo mooi. Ik houd van dit soort werkjes. Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!