dinsdag 27 augustus 2013

Mini naaldenboekje


Bij het 'zussenborduurwerk' moet ik van naald wisselen, omdat de borduurnaald te dik is voor de kraaltjes. Om ze niet kwijt te raken heb ik een naaldenboekje gemaakt. Heel simpel eigenlijk. En leuk om 'even tussendoor' te doen.


Neem een lapje van ca. 12 x 12 cm, die van mij komt uit zo'n stapeltje kleine lapjes die je wel eens bij een quiltwinkel vindt. Vouw 'm dubbel met de goede kant naar binnen.


Begin aan de korte kant te naaien, ca. 0,5 cm van de kant. Naai halverwege gelijk de lintjes vast waarmee je het boekje wilt gaan sluiten. Doe daar een steekje extra. Doe dit aan beide kanten. Laat in het midden van de lange kant een stukje open om te keren.


Voor de vulling gebruikte ik een stukje dik flanel, maar je kunt natuurlijk ook fiberfil of Hobbs gebruiken. Knip dat op maat, zodat het net binnen je naadjes past. Knip de hoekjes van je stof schuin af. Keer je stof en frommel je vulling erin, het is even frotten om het netjes glad te krijgen. Waarschijnlijk kun je het ook meenaaien en dan pas keren, maar zo heb ik het niet gedaan.


Vouw de naadtoeslag van de opening naar binnen en steek even vast met een (kromme) speld. Naai dicht met een jij-en-ikke-steek / matrassteek. Dit is zo goed als onzichtbaar.


Naai een lapje vilt in het midden vast. Het vilt knip je ca. 0,5 cm kleiner rondom dan het naaldenboekje is. Dan past het ook nog als je het boekje dicht strikt.


Ik zocht er nog wat bijpassend borduurgaren bij en borduurde over de afbeelding in de stof aan de voorkant van het boekje.


Klaar!

5 opmerkingen:

  1. Erg leuk! Ik houd enorm van die kleine projectjes. En het is reuze handig zo'n naaldenmapje, dat weet ik inmiddels uit ervaring!

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leukerdje, zo eenvoudig en zo'n mooi resultaat, ook door het geborduurde extraatje. Handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat eenvoudig, en met zo'n schitterend resultaat! Dat ga ik ook denk ik wel een keer doen. Bedankt voor het idee. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee om over het bloemetje te borduren . Ziet er heel mooi uit !

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!