dinsdag 31 juli 2012

Inmaak


Een week of vier geleden heb ik een potje vol met goudsbloemen (calendula) gepropt ...


en overgoten met biologische olijfolie...


En zo heeft het dan goed afgesloten 4 tot 5 weken gestaan, in het zonnigste raam en vorige week natuurlijk buiten in de zon. Vandaag gezeefd en in een nieuw potje gedaan (rechter potje op de bovenste foto) - heerlijke calendula olie, die wondhelend en verzachtend zou moeten werken. Het recept, en andere goudbloemideeën vind je hier.


In het linker potje zit een tinctuur van citroenmelisse, dat heb ik zoveel in de tuin, en toen ik deze mogelijkheid tegenkwam, kon ik het niet laten het te proberen. Ik vond het hier. Ik heb vergeten foto's te maken van het proces, maar goed, het resultaat is gezeefd.


En dan waren er nog japanse wijnbessen die verwerkt moesten worden... In de kelder bleek ik nog een half pak geleisuiker te hebben, dus dat maar eens opgemaakt:


Twee potjes gevuld, een schaaltje (voor van de week in de yoghurt) en ik had ook zin in yoghurtdrink:


yummie!

3 opmerkingen:

  1. Wat ben jij lekker gezond bezig... Corina...en wat fijn dat je die bloemen,kruiden en vruchten in je eigen tuin kan plukken.

    En dan..... na het bewaren van lege potjes;-) een beetje werk en wat geduld heb je 'n natuurlijk medicinaal middeltje bij de hand....

    Daar ik al mijn hele leven in een buurt woon met prachtige straatnamen uit de composietenfamilie klinkt Goudsbloem mij ook heel bekend in de oren plus dat ik het een vrolijk zomers bloeiertje vind.

    En ik lees dat Calendula Officinalis niet enkel in de zomer bloeit....het dankt zelfs haar naam eraan,de botanische geslachtsnaam 'Calendula' staat voor 'kalender', dit slaat op het feit dat de Goudsbloem in het oorsprongsgebied bijna het hele jaar bloeit. 'Officinalis' is een aanduiding voor een geneeskrachtige plant die al heel lang als zodanig erkend is.

    Over medicinaal gesproken:als de ziektekostenverzekeringen(die in mijn ogen steeds meer macht krijgen)nou eens heel die farmaceutische industrie laten sluiten en tegen de grond gooien....en ze gaan op die plekken Goudsbloemen zaaien, rennen wij niet massaal van de arts naar de apotheek voor 'n pilletje maar naar het veld met bloemen om te plukken.
    Het maken van onze eigen medicinale huismiddeltjes is goedkoop en vast ook heel rustgevend en zo snijdt het mes aan twee kanten.

    En hoe kom ik nou bij deze gedachten:
    ik lees een hele lange lijst van medicinale werkingen die de Goudsbloem al eeuwenlang bezit.....nog een reden erbij om vrolijk te worden van dit bloemetje....het klinkt alleen maar positief wat ik daar lees.

    Wanneer ik de hele lange lijsten lees die als bijsluiter bij mijn medicijnen zitten waar ik als niet medisch opgeleide maar de helft van snap en alle mogelijke bijverschijnselen doorneem word ik nog zieker dan ik al ben...plus kost het handen vol geld in het plaatje gezondheidszorg...

    Wat denk jij....zouden alle ziektekostenverzekeringen en gezondheidszorg hier oren naar hebben.....of is het niet enkel een kwestie van bezuinigen voor ons als fors premiebetalende verzekerden....maar ook dat die gezondheidszorg een goede melkkoe is en blijft...

    Fijne dag en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een heerlijke olie! Leuk om dat eens zelf te maken. De plant ziet er ook nog eens mooi uit in de tuin!
    Dat is ook het leukste van een tuin, vind ik, dat je er bloemen uit kunt plukken en bessen en andere lekkernijen. Bij mij staat ook alles door elkaar: puur genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, lekker druk bezig geweest.
    Onze Japanse wijnbes heeft het heel moeilijk gehad deze winter, geen jam dus dit jaar.
    (Niet zo'n ramp, de smaak vinden we erg prettig maar 't is net of al die pitjes opzwellen en er haast niets anders overblijft)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!