woensdag 15 februari 2012

Liturgisch Bloemschikken


Gisteravond was er bij onze kerk een workshop Liturgisch Bloemschikken. Eind volgende week begint de 40-dagen tijd, die leidt over Goede Vrijdag naar Pasen. Er werd ons heel veel uitgelegd over hoe je die 7 weken in schikkingen vorm kunt geven. En dit stuk zou dan voor Pasen kunnen zijn.

Het gaffelkruis (die tak in deze vorm) die we moesten meenemen, kostte wel wat hoofdbrekens. De bomen in mijn tuin zijn veelal nog niet groot genoeg om een serieus gaffelkruis te vormen. Uiteindelijk vond ik deze in de vlinderstruik, die ik altijd pas laat snoei.

Het gaffelkruis is kruissymbool dat al in de vroege kerk gebruikt werd, en drukt met z'n twee naar boven gerichte armen de verbinding van de mens met het Oneindige Licht uit. Als levensboom symbool verwijst het ook naar opstand en opstanding.

In de kerk is wit de kleur van feest als symbool van Licht. Vandaar dat het kruis omgeven wordt door witte bloemen. En uiteraard veel groen, groenblijvend groen, de kleur van leven en hoop.

Het was ook erg leuk om te zien, hoe iedereen met dezelfde email als uitgangspunt een compleet ander bloemstuk maakte. Ik vond het erg leuk én leerzaam om te doen!

8 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal achter het bloemstuk, en het bloemstuk mag er ook zijn. Wat geniet ik toch van de mooie creaties op u blog.

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het bloemstuk is mooi geworden.
    God bless

    wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woh, een bloemstuk met een verhaal.
    Mijn lange anjers zijn de "neppe";-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, om zo te werken met verhaal, betekenis en bloemen. Als ze dat hier gaan doen, doe ik zeker mee!
    groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi bloemstuk! Ik ken veel symbolen maar van het gaffelkruis had ik nog nooit gehoord.
    Er worden in de kerk vaak de prachtigste bloemstukken gemaakt. Vooral de symboliek erin spreekt mij erg aan. Leuk dat ze bij jullie een workshop hielden!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi !!!!!! groetjes Elma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Corina,
    Wat ben je toch een bezige bij, schitterend zijn je creatie's en bloemstukje.
    Na lange tijd probeer ik toch weer een reactie te plaatsen en anders moet ik toch maar google chrome proberen.
    Ben even uit de running geweest, op 6 februari geopereerd, kreeg een nieuwe heup.
    Ben nu flink aan het oefenen met lopen, en het gaat goed vooruit.
    Groetjes Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alhoewel ik liturgisch ook erg actief betrokken ben, had ik ook nog nooit van een gaffelkruis gehoord. Zo zie je maar: een mens leert elke dag nog bij hé ;)
    Fijn dat je ons laat meegenieten op weg naar Pasen.
    Groetjes, sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!