dinsdag 2 augustus 2022

Ölmestads Museum

 


De 13e waren we nog niet klaar met museums, Museum Ölmestad in Reftele stond al jaren op het wensenlijstje. Alleen op woensdagavond open, gelijk met de koffieservering in het Hembygdspark. Maar daarbuiten wel op afspraak. Persoonlijk houd ik daar niet zo erg van, maar als ik zeker weet dat het de moeite waard is, dan begin ik dat soort dingen wel te doen. (Bovenstaande foto leende ik van de website, de andere foto's zijn wel van mij.)


Het gebouw was een school en beneden is het dan ook ingericht als schoolzaal, met bij elkaar verzamelde schoolbankjes uit verschillende perioden.


Boven is er een enorme collectie aan oud gereedschap voor bosbouw en landbouw, van alles uit het boerenleven en een mooie tentoonstelling over textiel.



We waren op dat moment de enige bezoekers, en hoewel ik het niet altijd prettig vind als er iemand meeloopt, levert dat dan weer wel leuke verhalen op.



Dit is iets wat ik ook graag nog eens zou proberen, ik heb er al wel wat boekjes over verzameld en wat gereedschapjes...




Refteles dracht.



Helaas hieronder de enige foto die ik heb, ze hebben een keukentje 1 op 1 overgenomen van een oud vrouwtje. Precies zo weergegeven als ze het aantroffen, heel bijzonder om te zien.

Dus ja, zeker de moeite waard, en lukt het niet op een woensdagavond in de zomer, maak dan zeker die afspraak. Informatie vind je HIER.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je de moeite neemt om te reageren! Dat wordt altijd gewaardeerd!